Deze week leren wij..

Donderdag 14 september 2023

Ook bij de kleuters is het belangrijk dat zij weten wat ze gaan leren.
Daarom is er iedere twee weken een nieuw doelenblad dat duidelijk zichtbaar in de klas aanwezig is en dat uitgebreid besproken wordt.
Op dit doelenblad staat o.a. wat de kinderen gaan leren met rekenen.
Zo werd er deze week tijdens de rekenlessen gemeten. Niet alleen hebben de kinderen elkaar gemeten, maar ook werden voorwerpen van diverse lengtes met elkaar vergeleken. De rekenbegrippen, langer (dan), korter(dan), even lang worden dan aangeleerd/ gebruikt.

Ook hebben de kinderen geleerd dat meten met handen en voeten niet altijd eerlijk is. Tenslotte hebben niet alle kinderen even grote handen/voeten. Wat is dan wel een goede manier om iets te meten? Door de centimeter, rolmaat of liniaal te gebruiken.
En natuurlijk wordt aan de kinderen duidelijk gemaakt waaróm het belangrijk is om de dingen te leren die we leren.
'Waar kunnen we dat voor gebruiken en waarom is het belangrijk dat we dit leren'.

Het doelenblad sturen we ook naar ouders. Zo zijn ouders op de hoogte van de leerdoelen en kunnen zij hier thuis ook spelenderwijs mee oefenen. Want wat is er nu leuker dan om samen met je kleuter voorwerpen te zoeken waar 'de letter van de week' in voorkomt.