Hoera! Nog 1 sticker te gaan.

Hoera! Nog 1 sticker te gaan.

Vrijdag 25 november 2016

  Iedere maandag vertellen de juffen van de groepen 1/ 2 hun kinderen over het werkje van de week. De kinderen mogen zelf bepalen wanneer ze dit maken, maar het moet op vrijdag wel af zijn. Voor dat werkje verdienen ze dan een sticker op een kaart. Na tien weken is de kaart vol. De opdrachten die horen bij het werkje van de week kunnen per groep verschillen, omdat de leerkrachten de opdrachten afstemmen op 'hun' kinderen. Daarnaast wordt er ook nog eens gekeken naar het ontwikkelingsniveau per leerling. Een voorbeeld: het werkje van week is puzzelen. Sommige kinderen puzzelen snel en goed en maken met gemak een puzzel van 50 of wellicht nog wel meer stukjes. Sommige kinderen puzzelen van huis uit weinig en maken op school die week kennis met het dit materiaal. Zij oefenen eerst met vier stukjes, daarna met 9 enz. enz. Zowel de kinderen met de grote puzzel als de kinderen die voor het eerst puzzelen verdienen die week een sticker. Uiteraard gaan de juffen van de laatste groep kinderen meer met hen puzzelen en wordt ook aan ouders gevraagd dit thuis te doen. Een ander voorbeeld voor het werkje van de week: ik kies een kaartje met de naam van een klasgenootje erop en samen gaan we iets doen tijdens de werkles. We overleggen met elkaar en spelen samen. Op deze manier spelen kinderen met andere groepsgenootjes dan hun favoriete vriendje of vriendinnetje. De opdrachten voor het werkje van de week zijn dus heel divers. Het kan ook zomaar zijn dat er een week geschept, gewogen en geteld wordt met rijst, macaroni en andere materialen in plaats van met zand in de zandtafel. De kinderen vinden het altijd weer leuk om iets nieuws uit te proberen. De juffen vinden het een hele uitdaging om steeds weer passende opdrachten voor hun Dolfijnen, Bijen of Vlinders te zoeken. En na de volle kaart? Gaan we gewoon weer opnieuw beginnen met stickers plakken.
Terug

Maria Wesselingstraat 14

3065 GA Rotterdam

010 2020534

info@nullobs-pluspunt.nl